Комплексен проект на име „Сокол“ стартира в едно от най-големите вагоностроителни предприятия у нас – „Вагонен завод – Интерком“ АД от град Дряново. По него ще бъдат проектирани, изработени и доставени вагони, съобразени с всички съвременни изисквания на пътниците и на БДЖ. В проекта влизат вагони за първа и втора класа, специализирани вагони за превоз на пътници с увреждания, както и бюфет, които да осигурят комфорта на пътуващите при по-дълги дестинации.
Заводът в Дряново е с над 100-годишна история, стартирал от коларска работилница, а днес е частно предприятие, водещ производител на пътнически железопътни вагони в България и най-голям център за ремонт и рециклиране на пътнически и товарни вагони на Балканите. На своите клиенти от страната и чужбина „Вагонен завод – Интерком“ АД, гр. Дряново, предлага ремонт, преустройство и рециклиране на пътнически вагони, ремонт на товарни вагони, изработване на специални вагони с различни предназначения на базата на съществуващи вагони по задание на клиента.
„Вагонен завод – Интерком“ АД, гр. Дряново, е свързан с националната жп мрежа на България със собствен индустриален железопътен клон и разполага с добре оборудвани специализирани халета за производство, ремонт и рециклиране на пътнически вагони. Разработена е и утвърдена конструктивна и технологична документация, технология и техническа съоръженост, съответстващи на правилниците и инструкциите на Международния железопътен съюз UIC.
Заводът разполага с машини и съоръжения за най-различни дейности, включително за разкрой и огъване на сложни метални конструкции; щанцоване, щамповане и изрязване на детайли с различна степен на сложност, стругови, фрезови и други механични обработки на детайли и възли, заваряване, тапицерски и шивашки операции и редица други.
От 2018 г. заводът започва работата по проекта „Сокол“, като още през същата година е представен купеен вариант на вагона В-84 (съвместно с екипи от Украйна и Германия), който се базира на серията В-84, произвеждана в Дряново от 1985 г. насам. През 2019 г. на БДЖ „Пътнически превози“ ЕООД е показан и безкупeен вариант. В момента по проекта работят 17 инженер-конструктори и технолози, както доайени на вагоностроенето в България, така и млади специалисти. Те работят съвместно с екипи на партньорите от Украйна и Германия, включително MDC, водеща компания в изграждането на вътрешния дизайн на вагони, локомотиви и трамваи, германската компания IBT, специализирана в подготовката на нови проекти и документации, ДиТра – представител на Dassault Systеmes, австрийските фирми KNORR BREMSE и IFE, както и американската корпорация General Electric, обяснява Валери Димитров, изпълнителен директор на „Вагонен завод – Интерком“ АД.
Във всеки вагон ще има достъп до интернет чрез безжична мрежа, свързана към рутер със SIM карта за мобилна интернет връзка. На монитори пътниците ще виждат всякаква текстова и графична информация, която превозвачът реши да покаже, например карта с обозначено текущо местоположение на вагона, моментна скорост, час на пристигане, предстоящи спирки и др.
За разработка на частите на вагона от ДиТра са закупени необходимите лицензи за софтуера SolidWorks. Освен това е купен и модерен скенер за 3D сканиране, модел от 2020 г. Оборудвани са достатъчно работни станции на конструкторите, изградена е и обща система за работа с външните партньори в SolidWorks.
„Със закупения 3D скенер сканираме коша на вагона и след обработка на данните със специален софтуер създаваме негов триизмерен модел, който се прехвърля към компютрите на конструкторите за работа със SolidWorks, обяснява Юлиан Радев, системен администратор във „Вагонен завод – Интерком“. Те използват този 3D модел и започват да добавят различни елементи към него. Чрез 3D модел разполагаме с действителните размери на коша и на тяхната база е много по-лесно да се добавят различни модули, например рамките на прозорците, седалките и други. Ако нещо трябва да се подобри, да се оптимизира, да се отстрани, това става още на етапа на цифровото проектиране, за да не се налага отстраняване на грешки след физическото производство на модулите. Всички модули могат да „се наложат“ върху 3D модела на коша и да се види как ще изглежда завършеният продукт“, добавя той.
Всички модули и системи във вагона се проектират чрез софтуера SolidWorks, като лицензите се използват както от конструкторите в завода, така и в офиса в София. В момента се изгражда нов, по-мощен файлов сървър специално за целите на проекта „Сокол“, върху който ще бъде прехвърлена информацията от старите сървъри, а конструкторите ще имат дистанционен достъп до цялата документация, чертежи и модели и ще могат работят с тях „в облака“, добавя Радев.
Новият вагон ще бъде показан през септември 2022 г. на световното изложение „Инотранс 2020“ (отложено заради пандемията на 3 пъти). Вагонът „Сокол“ се изгражда изцяло с материали, съобразени с екологичните изисквания. За производството му ще се използва енергия, придобита от алтернативни източници, твърдят от завода. В момента се изгражда ново хале с площ 2800 м² само за вагоните „Сокол“ с нови модерни работилници. Отделно в гр. Дряново се строи и ново хале с площ 1800 м², в което ще се ремонтират талигите на новите вагони. Очаква се скоро да бъдат доставени и монтирани и нови машини с ЦПУ (CNC), които да подкрепят бъдещото производство на модерните вагони. „Софтуерът SolidWorks дава възможност за изпращане на чертежите директно до CNC машините, но този модул все още не е задействан“, обяснява Радев.
„Цената на вагоните е значително по-ниска от предлаганите на пазара, а срокът за изпълнение – в пъти по-кратък, обещават от завода. Всички детайли вече са съгласувани и техническото задание е според нуждите, заявени от БДЖ. С новите вагони БДЖ може да отговори на пазара срещу свободата, която дава IV жп пакет за външните компании превозвачи. Към проекта са включени и много други български компании, които съдействат за изграждането на „Сокол“, добавя г-н Валери Димитров.
Цялата статия може да намерите в бр. 5 на сп. CIO България.